tisdag 19 maj 2020

Grupp hjärtat - Programmering ( vad är programerat? )

Vad är programmerat?
Lärandeobjekt
Lärandeobjektet vi valt att fokusera på i undervisnings frekvensen är:
      Att eleverna ska få förståelse för några av de föremål i deras vardag som är programmerade så som el-tandborste, radiostyrd bil, fjärrkontroll, brandvarnare och miniräknare.
      Att eleverna ska få kunskap om att föremålen är programmerade på olika sätt då de har olika funktioner, att en brandvarnare är programmerad till att uppfatta rök och sedan varna medan en miniräknare är programmerad till att lösa olika matematiska beräkningar.
Metoder som kommer att användas är kontrastering och generalisering samt sortering. Undervisningen riktar sig mot barn i förskoleklassen. Undervisningen förutsätter att barnen har en viss förförståelse när det kommer till programmering. En förförståelse om att det är människor som programmerar en dator och att datorer finns i olika föremål för att kunna fungera.  På så sätt har barnen även en förståelse om att en dator kan vara både stor och liten. En annan förståelse som barnen bör ha innan aktiviteten är hur sortering fungerar, att barnen har vetskap om att föremål kan sorterat efter olika kriterier.

Praktisk moment
Föremål som är programmerade i aktiviteten är eltandborste, radiostyrd bil, fjärrkontroll, brandvarnare och miniräknare. Föremål som inte är programmerade är vattenkanna, gosedjur, kastrull, kulram och en bok. Det är planerat efter vad barnen kan tänkas stöta på i vardagen.  

Skolverket (2018) framhåller att eleverna ska utveckla förståelse för  hur vardagliga  tekniska lösningar fungerar och är uppbyggda. Syftet med aktiviteten är att eleverna ska sortera bland dessa föremål. Föremålen kommer stå uppradade och eleverna kommer ha möjlighet att gå fram till föremålen och undersöka närmare. Varje elev kommer ges möjlighet att argumentera för sin sortering. Sönnerås (2019) tar upp vikten av att låta eleverna samtala kring de programmerade föremålen i vardagen. Genom sådana samtal kan eleverna delge kunskaper med varandra. Det i sin tur kan leda till att eleverna får en ökad förståelse för vilka föremål i omgivningen som är programmerade och vilka som inte är det. Areskoug, Ekborg, Rosberg och Thulin (2016) beskriver metoden variation. De förklarar att variation kan handla om olika metoder och fokus ligger på att urskilja något från något annat, synliggöra likheter och skillnader samt se kännetecken för ett visst innehåll. Genom att arbeta med metoden sortering får eleverna fundera på vad föremålen bland annat används till och utseendemässigt. Målet med metoden kontrastering är att jämföra olika föremål och hitta skillnaderna, vad som skiljer föremålen ifrån varandra. Motsatsen till kontrastering är generalisering, då målet är att undersöka vad föremålen har gemensamt, t.ex. färg, funktion, form osv.
Anpassning mot annan barngrupp
Undervisningen kan anpassas till barn i yngre åldrar. Sortering är en stor del av programmering och viktigt att träna på. Då barn i yngre åldrar kan sakna förförståelse för sortering är de av vikt att pedagogerna synliggör detta genom att själv sortera med barnen fram tills de utvecklat denna förmåga själv. När barnen själva ska sortera gäller det att anpassa nivån med sorteringen genom att sortera enklare saker som barn är bekanta med i vardagen, detta kan exempelvis vara dator och ipad. Det är också av vikt att göra barnen medvetna om att det är vi människor som är dem som programmerar robotarna. Detta kan synliggöras inför barnen genom att dem själva kan få arbeta med blue-bot. 

Referenslista
Areskoug, M. (2016). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. Malmö: Gleerup.
Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan samt för förskoleklass och fritidshemmet. Hämtad 2020 – 05 – 18 från: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet
Sönnerås, K. (2017). Programmering i förskolan: utveckla digital kompetens. (Första upplagan). Stockholm: Gothia fortbildning.


1 kommentar:

  1. HERPES är en allvarlig och återkommande sjukdom som inte kan botas genom läkemedel eller injektioner av de amerikanska läkarna men det bästa sättet att ta itu med Herpes är genom att ta naturliga örter medicin för det, jag har läst om DR JAMES den stora herbalistläkaren som botade mig från herpes med hans kraftfulla örtmedicin. Jag kontaktade honom för att veta hur han kan hjälpa mig och han sa att jag aldrig skulle oroa mig för att han skulle hjälpa mig med de naturliga örterna! Efter två dagar efter att ha kontaktat honom berättade han att botemålet var klart och han skickade det till mig via UPS SPEED POST och det kom till mig efter 3 dagar! Jag använde medicinen som han instruerade mig (MÖRNING och kväll) och jag blev botad! Det är verkligen som en dröm men jag är så glad! för människor som lider av herpes och andra sjukdomar bör kontakta honom för sin örtmedicin eftersom jag är ett levande vittnesmål och jag botades av herpes och hans medicin är legitim. Jag skickade honom vad han begärde och han skickade mig sin medicin som jag tog i tre goda veckor och idag är jag här ute med negativt resultat. när jag gick på testet var jag så glad efter att ha gått igenom hans medicinering. du kan nå honom via VIA E-post drjamesherbalmix@gmail.com eller whatsappnummer: +2348152855846

    SvaraRadera