måndag 18 maj 2020

Skelettet Programmering

Analog programmering - fixa smörgåsen 

Skelettet - Alma, Tilda, Isabelle, Daniela och Malin  

Undervisningen programmering sker genom att styra en pedagog stegvis, som en instruktion, genom kommandon.   

Lärandeobjekt:  
Att barnen ska få en förståelse för hur de med hjälp av enkla programmerings övningar ska skapa en sekvens av enkla kommandon för att lösa en uppgift och få fram en algoritm, det färdiga receptet. Att barnen ska få förståelse för hur exakta, fullständiga och vikten av den rätta ordningen instruktioner måste vara för att fungera. 
Undervisningen tar sin grund i förskolans läroplansmål “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen.”  och “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften.” 

Metod:  
Barnen ger instruktioner till pedagogen om hur man brer en smörgås genom verbala kommandon. Instruktionerna måste vara exakta, fullständiga och rätta för att pedagogen ska kunna utföra handlingen. 

Åldersgrupp:  
Ålder på gruppen vi riktar oss mot är 5 år.  

Förförståelse:  
Barnen har tidigare jobbat med instruktionerBarnen har själva varit med i en situation där de vid exempelvis mellanmålet får smöra sin egen smörgås och har därför en klar bild av händelseförloppet som krävs.   

Genomförande:  
En samling kommer genomföras vid ett bord där barnen kommer få ge instruktioner till pedagogen för att bre en smörgås och lägga på ett pålägg. Samlingen kommer genomföras i mindre grupper av 4 till 5 barn för att främja samarbete utan att barnen överröstar varandra.  Först kommer pedagogen förklara uppgiften för barnen och tillsammans diskutera möjliga sätt att tänka. Genom att använda oss av programmeringsspråk under aktivitetens gång, får barnen med sig ett berikat språk. Begrepp som kommando, som är en enskild tydlig instruktion. Flera kommandon tillsammans med en specifik ordning skapar en sekvens. En sekvens bearbetar vad som händer och i vilken ordning. När sekvenserna skapats av kommandon, har en algoritm skapats. En algoritm är en instruktion för hur man ska lösa, antingen en uppgift eller ett problem steg för steg (Sönnerås, 2017). Efter detta får barnen tillsammans komma överens om kommandon. De ska även bestämma i vilken ordning de ska ges för att skapa en sekvens. Exempelvis “ta fram en brödskiva” och ta tag i smörkniven med handen” tills att smörgåsen är färdigDet är av stor vikt att pedagogen följer de instruktionerna som barnen ger steg för stegför att tydliggöra vikten att ge rätt instruktion.  När uppgiften är löst diskuterar man tillsammans vad som skulle hända om man gav kommandon i fel ordning eller om man sa fel ord i kommandon, som till exempel Ta fram brödet. 

Anpassningar för annan åldersgrupp eller annan förförståelse:  
För att anpassa aktiviteten till en lägre åldersgrupp kan man jobba med bildstöd där en bild representerar ett kommando, barnen får då lägga de i den ordning som de tror stämmer. För att anpassa till en äldre ålder kan man arbeta med fler steg med ytligare moment.  
För att anpassa till en grupp som saknar förkunskaper i instruktioner och att själva smöra smörgåsar kan man låta barnen testa att göra uppgiften själva och sedan låta dem berätta för pedagogen hur de själva gjorde och så får pedagogen härma efter.  

Referenslista  
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolanHämtad från: https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan 

Sönnerås, J. (2019) Programmering i förskolan, utveckla digital kompetens. Gothia fortbildning. Stockholm. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar