HEMLAB VARDAGSKEMI


Kemin i vardagen

Här får ni göra några praktiska undersökningar av kemi som vi träffar på i vardagen. Vi kommer gå igenom laborationen i slutet av passet.

1. Löslighet – mellan vätskor
Material: rapsolja, vatten, karamellfärg – gärna röd, sked, två små glas, plastpipett eller liten spruta (om ni har – funkar även med sked).

Här provar ni att BLANDA vätskor och funderar över varför vissa går att LÖSA i varandra och andra inte. Detta är två verb som behandlas i kap 3 i Sundberg.
Gör så här
1. Ta vatten i ett litet glas. Häll i en skvätt olja och vispa runt snabbt med skeden en liten stund. Titta noga efter hur det ser ut. Vad händer när blandningen får stå en liten stund?
2. Ta vatten i en ny bägare. Häll i några droppar karamellfärg (använd pipett om ni har) och blanda. Vad händer? Vad händer när blandningen får stå en liten stund?

Grundat på vad ni just har erfarit, vad tror ni händer om ni blandar olja och karamellfärg? Ställ en hypotes!

Vår hypotes:                                                          

Gör så här
1. Häll olja i ett litet glas, ca 4 cm djupt.
2. Tillsätt en skvätt karamellfärg med pipett, spruta eller sked i ytan av oljan.
3. Vänta en stund och observera vad som händer. Blanda sedan om ordentligt. Vad händer när blandningen får stå en längre stund?

Diskutera: Har ni i gruppen kunskap om orsaken till varför vissa vätskor går att lösa i varandra men inte andra?
Varför sjunker karamellfärgsdroppen genom oljan?
Kommer ni ihåg vad en heterogen blandning av två vätskor kallas?
Kan ni komma på några vardagssituationer på förskolan där barn ”blandar”?


2. Löslighet – mellan fast substans och vätska
Material: två glas, vatten, salt, vattenkokare

Här får ni prova att lösa en fast substans i en vätska och testa hur vätskans temperatur påverkar lösligheten.
Gör så här
1. Koka upp vatten och häll hett vatten i ena glaset och iskallt vatten i det andra glaset. Ca 1 dl i varje glas är lagom.
2. Häll 1 tsk vanligt bordssalt i varje glas (ej flingsalt).
3. Rör runt med tesked (lika snabb omrörning i varje glas är viktigt för ett rättvist försök) och observera noga vad som händer.

Diskutera: Ni har nu gjort en saltlösning. Ni observerade säkert att det såg olika ut i de båda glasen när saltet löste sig i vattnet. Kanske såg ni också att det gick olika snabbt. Vad tror ni detta beror på? Vad har ni för erfarenheter från vardagen kring vätskors temperatur och fasta substansers löslighet?




3. Blanda och separera
Material: mjöl, jord, socker, vinäger, bikarbonat, kaffefilter + kanna eller burk att sätta filtret över, 3 större glas eller glasburkar, 1 mindre glas, tsk mått, msk mått, dl mått, 2 teskedar,  

Här blandar ni fasta substanser i vätskor och försöker sedan SEPARERA det ni har blandat.
Gör så här
Börja med att i tre olika burkar/glas ta ca 3 dl vatten och ca 1 msk av den fasta substansen. Rör runt.

Burk 1: Mjöl + vatten          Burk 2: Jord + vatten            Burk 3: Socker + vatten

Diskutera: Hur ser blandningarna ut, kan ni se partiklarna av det ni blandat ner i vattnet? Kommer ni ihåg vilket begrepp man använder för att beskriva de olika blandningarna? Välj mellan lösning och uppslamning/suspension.
Gör så här
Ta nu ett mindre glas. Fyll det med 3 msk vinäger och håll i 1 tsk bikarbonat.

Diskutera: Vad tror ni hände här?
Hur separera? Funder nu på om det går att dela upp det ni har blandat, och i så fall hur ni skulle kunna gå tillväga.  Prova de sätt som ni har materia/tid för att göra.

4. Absorbera
Material: några olika tyger, vara ett i bomull och ett i galon, pipett eller spruta om du har (funkar även med sked).

Här får uppleva hur krafter inom och mellan molekyler påverkar vad som händer när man sätter en droppe vatten på olika slags tyg.
Gör så här
Ta pipetten och lägg en droppen på bomullstyget respektive på galontyget. Prova gärna även på andra tyger.
Diskutera: Försök förklara för varandra vad det är som händer. Titta sedan på förklaringen på s. 33 i Sundberg et al.

5. Atomers rörelse i vatten
Material: vattenkokare, två glasburkar, karamellfärg pipett eller spruta om du har (funkar även med sked).

Diskutera:  Rör sig vattenmolekyler snabbast i kallt eller varmt vatten?  Med hjälp av er kunskap om fasövergångar och molekylers rörelse borde ni kunna göra en klos gissning (= ställa en hypotes)
Gör så här
För att undersöka er hypotes fyller ni en glasburk med kokhett vatten och en med riktigt kallt vatten. Tillsätt några droppar karamellfärg i varje burk. Observera noga vad som händer.



6. Atomers rörelse i luft
Material: Petflaska, ballong, vattenkokare, 2 hinkar

Här få ni studera atomers rörelse i luft.
Gör så här
1.Tänj i ballongen, eller blås upp den, så att den blir lite mjukare.
2. Sätt den på petflaskans mynning.
3. Spola flaskan med så i diskhon med så hett vatten som möjligt. Observera vad som händer.
4. Kyl sedan flaskan genom att spola kallt vatten på den. Observera vad som händer.

Diskutera:  Försök förklara mekanismerna bakom det ni har observerat. Varför blåstes ballongen upp när ni spolade hett vatten på flaskan? Och varför krympte den när ni kylde?

7. Kemiska reaktionen förbränning
Material: Två värmeljus, tändstickor, en mindre glasburk typ honungsburk, en större glasburk eller en vas av glas

Här för ni göra ett experiment och undersöka en mycket vanlig reaktion i vardagen – förbränning.
Gör så här
1. Sätt ett värmeljus under ett under det lilla glaset och ett under det stora glaset. Ställ en hypotes om vad ni tror kommer hända. Testa!
2. Kan ni se att det bildas något inuti glasen? Det brukar syans tydligast i den stora burken. Vad kan detta vara?

Diskutera:  Vad kan man lära sig av det här experimentet? Och hur skulle ni gå tillväga om ni skulle göra ett liknande experiment med 5-åringarna på er förskola. Hur skulle ni inleda samtalet? Vad skulle ni fråga? Hur skulle ni kunna göra för att göra en undersökning i flera steg med ökande komplexitetsgrad?

8. Sortera material
Material: föremål av glas, trä, plast, metall, kork, gummi, strösocker, salt, potatismjöl

Att fundera kring olika slags material kan vara spännande och utmanande för barn. En start kan vara att lära sig några olika material, som trä, glas, metall och plast. Sedan kanske frågan uppkommer varifrån kommer glas? Hur gör man glas?

Om du har en person till hands hemma så kan du be den blunda och försöka gissa materialen genom att känna, lukta och eventuellt samka. Vi kan ofta lätt särskilja material genom att känna på hårdhet, ytstruktur, om det känns varmt eller kallt. Var det lätt eller svårt?

Prova sedan följande sorteringsövningar med föremålen:
1.      Sortera efter material.
2.      Sortera efter om det som utgör materialet någon gång varit levande eller inte.

Om ni skulle göra en sorteringsövning med material med era 3-åringarna på er förskola, vad skulle ni välja och hur skulle ni göra?
Lycka till!! J /Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar