Lärandeobjekt
Lärandeobjektet
med undervisningen är att barnen ska få prova att tänka framåt i flera led.
Detta görs genomatt barnen ska få blueboten att samla olika föremål med hjälp
av en matta med rutnät (se bifogad bild). Undervisningen riktas mot
åldersgruppen 5 åringar i förskolan.
Förförståelse
Förståelse för
begrepp som beskriver riktning, dvs fram, bak, höger, vänster, stopp och paus
vilket innebär förståelse för pilarnas innebörd och dess funktion (Hands on
science 2017). Ett sätt för barnen att få förståelse för begreppen höger,
vänster, fram och bak kan vara att arbeta med sången Honkey Tonk av Mora träsk
som berör dessa begrepp. Barnen behöver också förförståelse för siffrors värde
för att kunna räkna steg.
Beskrivning av
praktiskt moment
Bluebotens uppdrag är att samla olika föremål som finns markerat på den rutade mattan, exempelvis blommor och glassar. Mattan har rutor där varje ruta är 15 x 15 cm. Detta för att blueboten förflyttar sig 15 cm i taget. Utöver föremålen som ska samlas finns det markerat start och mål på mattan, för att förtydliga vart blueboten ska starta och vart den ska avsluta. Barnen får arbeta i smågrupper och ska då hjälpa blueboten att samla de angivninga föremålen som finns på uppdragskorten på vägen från starten till målet. Varje barn i gruppen får ett eget uppdrag att ansvara för, ex samla 3 röda blommor, men att de kan ta hjälp av varandra. Uppdragen är slumpmässiga och varje barn får dra ett uppdrag, ett uppdrag kan tex vara samla 4 glassar innan blueboten ska i mål, eller samla 2 blommor och 1 glass på vägen innan blueboten ska i mål. Eftersom undervisningen också berör begreppet algoritm avslutas undervisningen med att diskutera och förklarar vad det är. En enkel förklaring är att en algoritm är enkla instruktioner som skapas i följd steg-för steg som löser ett problem (Hands on science 2017).
Anpassning av
aktiviteten till annan åldersgrupp
En anpassning man
hade kunnat göra för barn i åldern 3-4 år hade varit att de ska genomföra en
enklare bana där det finns pilar på mattan som blueboten ska följa. Ett annat
förslag är att pedagogen leder aktiviteten och involverar barnen genom att
tillsammans lösa uppdragen, exempelvis ställer frågor som “hur många steg ska
vi gå nu innan vi svänger?”
Effekter av
programmering som undervisning
Logiskt tänkande
tränas ständigt vid programmering enligt Nygårds (u.å) Genom att använda sig av
en bluebot i undervisningen bidrar det till att stärka barns logiska tänkande
genom att de får fundera, prova, försöka igen och försöka hitta nya vägar/alternativ
när det använder blueboten. Att tänka i flera led och försöka komma fram till
hur ett problem ska lösas bit för bit är en central del i programmering (Nygårds
u.å). Men det är också användbart i vardagssituationer och andra lärområden i förskolan,
tex när barn ska ta på sig regnkläder för att gå ut och leka i regnet, dvs att
de ska komma på en lösning för i vilken ordning de ska ta på sig. Ett sådant
mönster kan tex se ut: Först regnbyxorna, sedan jackan, mössa, stövlarna och
sist vantarna. Tar det tex på sig stövlarna före byxorna kommer de märka att
det inte går att ta på sig byxorna.
Mål ur Lpfö 18 som
kopplas till undervisningen
“Förskolan ska ge
varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska
teknik i vardagen” (Skolverket 2018)
Referenser
Hands on science. (2017). Programmering för alla.
Nygårds, K. (u.å).
Programmera mera, - lärarhandledning. UR
Skolverket.
(2018). Läroplan för förskolan. Hämtad från:
https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar