Bluebot på äventyr
Sandra Tellander, Ellen Ölander, Elin Flink Johansson, Ida Grimborg och Cajsa Gustafsson.
Ålder: 4-6år
Läroplansmål:
- Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
- Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar (Skolverket 2018)
Lärandeobjekt:
- Barnen ska lära sig hur man programmerar Blueboten så den följer de instruktioner barnen knappar in. Där lär de sig även vikten av att förstå vad entydiga symboler betyder samt få lära sig att tänka framåt i flera led. Programmerar man in fel knappar gör inte roboten det som vi vill att den ska göra. Detta ska de få lära sig genom att konstruera en bana som roboten ska röra sig emellan.
Metod för att tydliggöra lärandeobjektet:
För att få användning av barnens upptäckarglädje till ett gemensamt lärandeäventyr bidrar det till att barnen utvecklar ett intresse för hur tekniska saker fungerar, alltså se olika tekniska orsaker och samband. Som pedagog är det viktigt att demonstrera olika sätt för att hitta tekniska lösningar (Bjurulf, 2013). Vi kommer ta tillvara på detta genom att vara medupptäckare och stötta barnen i deras undersökning av programmering genom blueboten.
Förkunskaper:
- I barngruppen har det arbetats med programmering tidigare i form av analog programmering där barnen fått agera robot i ett rutnät på golvet och gett instruktioner till varandra med hjälp av pilar. Barnen har tidigare arbetat med Bluebot där vi utforskat roboten och robotens knappar i mindre grupper. Detta har gjorts genom rutnät på golvet och de har fått utforska roboten på egenhand. De har fått fästa en penna på roboten där roboten har ritat upp banan när barnen har programmerat den. Barnen har därför förkunskaper om vad som krävs för att förflytta roboten i dessa rutor.
Praktiskt moment
- Vi introducerar aktiviteten genom att gömma blueboten I en låda tillsammans med en högtalare det kommer calculating ljud ifrån, barnen får leta efter roboten. Detta görs för att väcka spänning och nyfikenhet hos barnen. När roboten hittas berättar vi att den vill att barnen ska hjälpa till att konstruera en bana som den kan gå och att det krävs teamwork för att klara det. Vi pedagoger har inför aktiviteten gjort ett färdigt rutsystem inne på avdelningens. 16 stycken barn delas in i 4 olika grupper. I grupperna får barnen samarbeta genom att konstruera en egen bana på rutnätet med hjälp av kapplastavar, lego och laminerade pappersrutor som är 15*15 cm. Aktiviteten avslutas med att roboten tar sig till sista rutan där det tydligt står mål och representerar slutet av banan. Grupperna testar varandras banor och samlas för en gemensam diskussion där vi reflekterar över banorna.
Förenkla med yngre barn:
- Med de yngre barnen kan man sätta flyttbara pilar i rutorna i exempelvis en färdig bana eller en som vi byggt upp tillsammans. För att ytterligare konkretisera kan man också använda sig av siffror på rutorna, ex 1,2,3 med pilar rakt fram för att sedan börja om på siffran 1 när den svänger för att ytterligare göra det mer konkret för de yngre barnen hur många steg det är Blueboten ska gå.
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik i förskolan. (2. uppl.) Stockholm: Studentlitteratur.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan. Lpfö 18. Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar