fredag 15 maj 2020

Grupp Lungan – Vad är programmerat?

Vad är programmerat?

Grupp Lungan - Karin, Maria, Matilda & Linda



Sphero mini
Lärandeobjekt
Att testa på att programmera i olika led, samt urskilja föremål i vardagen som är programmerade eller inte.

Åldersgrupp
4-5 år

Metod
Undersökande och övande samt att erfara och uppleva.


Förförståelse som behövs innan aktiviteten
Genom att barn utsätts för olika elektroniska apparater i tidig ålder kan ett intresse skapas hos barnen. Vi går med barnen på en programmerings vandring i förskolans lokaler, där barnen får urskilja vad som är programmerat och inte. Detta för att barnen behöver förstå vad som skiljer det programmerade tingen från de ting som endast drivs till att utföra en specifik aktivitet, med exempelvis en motor. För att förtydliga, samtalar vi om vikten av att programmerade föremål känner av något, för att kunna utföra en åtgärd. Barnen behöver tänka i olika led och ha ett långsiktigt tänkande. Det jag gör här påverkar maskinen där. För att en åtgärd ska utföras behöver vi människor ge styrningsenheten en algoritm. 

Beskrivning av ett praktiskt moment i undervisning där det framgår hur detta är tänkt att utföras.
Enligt Bjurulf (2013) är en stor del av programmering att man löser vardagliga problem om och om igen genom samarbete för att uppnå ett tillfredsställande resultat. Enligt Skolverket (2018) ska barn ges förutsättningar att utveckla sin förmåga för att undersöka reflektera och pröva olika lösningar samt använda begrepp och samband mellan begreppen. Förmågan att upptäcka och utforska teknik i vardagen ska tillvaratas. 

Vi använder oss av en fysisk programmerad boll som heter Sphero mini. Det är en appstyrd robot som styrs av instruktioner genom en surfplatta. Barnen använder bollen genom att sitta mittemot varandra där dem samarbetar för att styra bollen förbi olika hinder på vägen till varandra. Bollen kan styras genom antingen fingerrörelser, kroppsrörelser eller ansiktsuttryck. Barnen ska ges möjlighet att samarbeta, undersöka och hitta alternativa lösningar till problem. Och genom att prova hinder på vägen och lösa dem, får de möjlighet till det. Barnen får vara programmerare och uppleva känslan av att det jag gör här påverkar bollen där. Genom att barnen får ge instruktioner i appen till den fysisk bollen, utmanas de till att se samband och förstå sambandet mellan hårdvara och mjukvara.

För att belysa den tekniska funktionen samt skapa förståelse och nyfikenhet kring hur saker och ting fungerar använder vi oss av begreppen mjukvara och hårdvara samt förhållandet däremellan. I hands of science (2017) beskriver dem att vardagliga hushållsmaskiner ex diskmaskin eller micro kallas hårdvara, och deras lilla ”dator” kallas mikrokontroller. Dessa mikrokontroller innehåller program som kallas mjukvara. Mikrokontroller styr mjukvaran inuti hårdvaran. För att koppla detta till vår surfplatta, kommer vi beskriva att surfplattan är hårdvaran, som har en hjärna som kallas mikrokontroll. I denna hjärna finns program som kallas mjukvara. Appen i surfplattan är alltså en mjukvara. Sphero mini är utvecklad på samma sätt, med hårdvara, mikrokontroll och mjukvara. Surfplattan och bollens ”hjärnor” uppfattar varandra genom bluetooth, därav styr surfplattan bollen. Aktiviteten avslutas genom en diskussion om vad barnens tankar är kring vad programmering innebär samt att de får möjlighet att sätta ord på varför det är programmerat.     

Anpassning för yngre barn
För de yngre barnen kan man anpassa aktiviteten genom att de får utöva aktiviteten individuellt med stöttning av pedagog, för att inte stöta på problemet med att kompisens rörelse blir spegelvänt. En annan anpassning kan vara att en pedagog får vara med och sätta ord på det som händer och vägleda rörelserna ytterligare. När barnen får vara programmerare upplever dem att människan står bakom programmeringen och att världen inte är färdigutvecklad, den kan förändras och fler saker kan programmeras. 

Referenslista
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik i förskolanStockholm: Norstedts
Hands on seience (2017). Programmering för alla  
Sverige. Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.

1 kommentar:

  1. HERPES är en allvarlig och återkommande sjukdom som inte kan botas genom läkemedel eller injektioner av de amerikanska läkarna men det bästa sättet att ta itu med Herpes är genom att ta naturliga örter medicin för det, jag har läst om DR JAMES den stora herbalistläkaren som botade mig från herpes med hans kraftfulla örtmedicin. Jag kontaktade honom för att veta hur han kan hjälpa mig och han sa att jag aldrig skulle oroa mig för att han skulle hjälpa mig med de naturliga örterna! Efter två dagar efter att ha kontaktat honom berättade han att botemålet var klart och han skickade det till mig via UPS SPEED POST och det kom till mig efter 3 dagar! Jag använde medicinen som han instruerade mig (MÖRNING och kväll) och jag blev botad! Det är verkligen som en dröm men jag är så glad! för människor som lider av herpes och andra sjukdomar bör kontakta honom för sin örtmedicin eftersom jag är ett levande vittnesmål och jag botades av herpes och hans medicin är legitim. Jag skickade honom vad han begärde och han skickade mig sin medicin som jag tog i tre goda veckor och idag är jag här ute med negativt resultat. när jag gick på testet var jag så glad efter att ha gått igenom hans medicinering. du kan nå honom via VIA E-post drjamesherbalmix@gmail.com eller whatsappnummer: +2348152855846

    SvaraRadera