måndag 18 maj 2020

Grupp Magen: programmering

Vad är programmerat?
Irma Malm, Marina Antonsson Dahlgren, Lisa Selvén, Angelica Granberg, Emma Nilsson och Ida Ånmo 

Följande undervisning syftar till att lyfta fram saker i barnens vardag som är programmerat. Målgruppen är 4-6-åringar och kan utföras i helgrupp eller mindre grupper. Lärandeobjektet är följaktligen att barnen ska känna till några saker i vardagen som är programmerade/inte programmerade. De flesta barn i 4-6-årsåldern har antagligen erfarenhet av programmerade saker utan att de vet att det är programmerat, såsom surfplattor, mobiltelefoner, radiostyrda leksaker, digital klocka, GPS och bluebot. Poängen är alltså att belysa och väcka intresse kring programmering. Bjurulf (2013) lyfter vikten av att barn redan i tidig ålder får möjlighet att utveckla intresse och nyfikenhet kring teknik då vi lever i ett teknikintensivt samhälle som är beroende av teknik och att den fungerar. 
Undervisningen tar avstamp i ett av förskolans läroplansmål om teknik, där det står att varje barn ska få förutsättningar att “utveckla sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar” (Skolverket, 2018, s. 9).

Uppstart och metod: Sker på en samling. För att synliggöra barnens tankar och förförståelse pratar vi om de vet vad det finns för olika saker som är programmerade. Hur vet man att något är programmerat? I grunden handlar det om att instruera en robot/dator att utföra någon form av uppgift eller arbete (Sönnerås, 2019). En robot behöver inte nödvändigtvis vara en människoliknande plåtfigur, vilket kan vara en vardagsföreställning, utan kan ta många olika former; t.ex. en robotdammsugare. De som programmerar robotar och datorer kallas programmerare. 
En låda med medtagna, programmerade artefakter kan vara intresseväckande. Har man inte möjlighet att ta med föremål kan man för att konkretisera istället använda bilder, antingen utskrivna, på surfplattan eller via projektor. Redan här är surfplattan och projektorn programmerade vilket är värt att påpeka! 

Huvudaktivitet: För att kunna synliggöra barnens lärande utifrån vad som är programmerat får barnen gå en gemensam programmeringspromenadDär barnen tillsammans med pedagog letar efter saker som är programmerade i förskolan. Vad kan vi hitta på förskolan som är programmerat? För att belysa vad som är programmerat utifrån vad barnen hittar går man tillsammans igenom och utforskar vad för uppgift artefakten har fått i instruktion att utföra. Exempelvis om en diskmaskin hittas, belyser man genom dess olika knappar utifrån vad diskmaskinen har fått i instruktion att utföra.  Promenader är en lämplig metod för att urskilja teknik i barnens vardag, i detta fall med fokus på programmering (Bjurulf, 2013).  
Barnen kan fota sina programmerade (och icke-programmerade) upptäckter för att kunna användas i en gemensam väggdokumentation på förskolan kring programmering. 

Avslut: Avslutningsvis kan barnen genom en lek prova på att programmera och ge stegvisa instruktioner till barn/pedagog hur de skall gå. T.ex. för att förflytta sig till toaletten eller utegård. Detta för att synliggöra de instruktioner som programmering består av och träna på att tänka framåt i flera steg. 

Förslag på vidareutveckling: Aktiveter som programmeringspromenaden öppnar upp för att kunna visa på en stor variation och bredd av olika programmerade saker vilket kan underlätta i nästa steg, där barnen får i uppdrag att finna något programmerat föremål i hemmet. 
För att anpassa aktiviteten kring programmering till yngre åldrar (1-3 år) kan man använda sig av CleverTouch (interaktiv pekskärm) eller projektor där förslagsvis sången “Huvud, axlar, knä och tå” spelas upp, vilket ger både instruktioner och dans. 

Referenslista 
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Norstedts 
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan Lpfö18. Stockholm: Skolverket 
Sönnerås, J. (2019). Programmering i förskolan, utveckla digital kompetens. Gothia fortbildning. Stockholm.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar