Programmering med Bluebot - Fiskmåsen
Elin Albertsson, Josefin Johansson, Jenny Bernlo, Louisa Märs och Amanda Andersson
Beskrivning av muntlig redovisning:
Vårt lärandeobjekt är att barnen ska få en förståelse för begreppet att koda och vad begreppet innebär. Vi kommer använda oss av Blueboten med tillhörande matta i rutsystem för att tydliggöra lärandeobjektet. Tanken är att barnen ska delas in i mindre grupper och tillsammans med pedagog undersöka Bluebotens funktioner. Barnen ska även en och en på egen hand få testa att programmera Blueboten. Åldersgruppen på barnen är 4-5år. Innan aktiviteten bör barnen ha en förförståelse för ett-ett-principen, antalsprincipen samt en förståelse för orientering.
Vid undervisningen presenterar vi pedagoger Blueboten för barnen som även ges möjlighet att själva undersöka det digitala verktyget. Ett exempel på genomförande av undervisningen är att barnen får möjlighet att programmera Blueboten med hjälp av en färdig matta och pilar för att ta sig till det angivna målet. Vägen till målet kan varieras beroende på barnens ålder och erfarenhet.
Anpassning mot barn med annan åldersgrupp/förförståelse:
Med yngre barn är det viktigt att ha en kortare bana och att ta steg för steg. Då barnen kan ha svårt att förstå begreppen höger och vänster kan språket förenklas med hjälp av saker i rummet, exempelvis att förtydliga höger genom att också säga fönster resp. vänster mot dörren. För yngre barn kan det bli tydligare om pedagogerna lägger ut en färdig angiven väg med hjälp av pilar.
För äldre barn kan undervisningen bli mer utmanande genom att göra en längre bana. Barnen kan skapa egna banor och det kan förekomma hinder som ex. hus eller sten eller olika sorters tunnlar som döljer rutorna. Barnen kan arbeta i par då ett av barnen får en algoritm som ska förklaras för barnet som programmerar Blueboten. Persson (2013) förklarar algoritmer som enkla instruktioner som läggs i en logisk ordningsföljd. Barnen kan även utmanas genom att flera vägar är möjliga att gå för Blueboten, att det inte bara finns en väg. Barnen kan få i uppdrag att hitta den kortaste respektive längsta rutten för Blueboten vilket synliggör kontrasterna mellan antal steg.
Undervisningen kan anpassas och förtydligas för barn med annan förförståelse genom enkla förklaringar och kroppsspråk. Genom att använda sig av korta, tydliga och konkreta instruktioner möjliggörs uppgifterna även för barn med andra modersmål samt barn med funktionsvariationer.
Koppling till läroplan och litteratur:
Blueboten bidrar till ett lekfullt lärande. Lek kan utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barn tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva (Skolverket, 2018, s.10). Vidare menar Bjurulf (2013) att arbete med digitala redskap tillsammans med barnen som medupptäckare kan innebära att barns olika utvecklingsnivåer synliggörs. Utifrån detta har vi valt att dela upp barnen i mindre grupper för att ge dem större möjlighet att kunna utforska det digitala verktyget. Genom att som pedagog vara medforskare och ställa produktiva frågor blir det möjligt att upptäcka barns olika utvecklingsnivåer för att sedan kunna utmana dem vidare.
De mål från förskolans läroplan som vi utgått ifrån är:
”Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen” samt ”Förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap” (Skolverket, 2018, s.14). Detta tydliggörs genom att programmera Blueboten samt användningen av pilarna och dess riktning.
Referenslista:
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Persson, H. (2013). Teknikgrytan – enkla undersökningar i teknik. Järfälla: Hands-on-science.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö18. Hämtad från: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2018/laroplan-for-forskolan-lpfo-18
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar