Grupp hjärnan: Josefine Näslund, Emma Wilhemlsson, Julia Hadén, Elin Bergenholtz och Jennifer Tuazon Freij.
Analog programmering
Lärandeobjekt
Aktiviteten riktar sig till barn i åldrarna fyra till fem år. Lärandeobjektet är att barnen ska
få prova att tänka framåt i flera led och skapa en förståelse för hur instruktioner vid programmering skallvara. Vid programmering måste instruktionerna vara exakta, fullständiga och i rätt ordning.
Barnen kommer vid den analoga programmeringen få bekanta sig med begreppen algoritm, bugg,
kod och sekvens. Detta genom att pedagogen använder sig av de korrekta begreppen i undervisningens gång.Metoden som används är att barnen får programmera en pedagog som agerar
“mänsklig robot” till att utföra en enklare uppgift steg-för-steg.
Mål ur förskolans läroplan (2018) som undervisningen knyter an till:
– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen.
– förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.
Förförståelse
Som förförståelse kommer barnen några dagar innan aktiviteten, på ett konkret sätt få förklarat vikten av att vara exakt i beskrivningen och att programmering sker i rätt ordningsföljd. Uppgiften ska utföras på ett korrekt sätt eftersom det annars blir fel och skapar en så kallad bugg. Barnen kommer under dagen få instruktioner i form av ett bild-schema om hur det går till att tvätta händerna steg-för-steg. Under dagen kommer pedagogen att ändra om i bild-schemat och lägga bilderna i fel ordningsföljd, exempelvis lägga till att barnen ska torka händerna innan de ska skölja händerna i vattnet. Genom detta får barnen på ett lekfullt sätt en förståelse för vikten av att följa beskrivningar och kommandon i rätt följd och att inga glömda kommandon får finnas.
Utförande av aktivitet
Övningen handlar om att pedagogen agerar “mänsklig robot” som ska följa kommandon och beskrivningar från barnen i rätt ordning. När det skrivs ned steg för steg kallas det för att koda (Sönnerås, 2017). Barnen ska stegvis beskriva hur pedagogen ska göra en smörgås och det behövs tydliga instruktioner. Om barnen endast säger: “Gör en smörgås!”, så gör den “mänskliga roboten” ingenting då den inte förstår. Barnen måste bryta ned uppgiften i mindre delar och ge instruktioner steg-för-steg. Exempelvis såhär:
1. Öppna brödpåsen.
2. Ta ut en brödbit.
3. Lägg brödbiten på tallriken.
Det är viktigt att instruktionerna kommer i rätt följd och är exakta annars blir det lätt fel, det vill säga en bugg. För att lösa programmeringen behöver barnen utveckla ett analytiskt tänkande och arbeta strukturerat. Med hjälp av den här övningen får barnen öva sig i att utveckla förståelse av datorns “språk” samt kommunikation mellan människa och dator. Övningen ökar förståelsen för samarbete, formulera instruktioner steg-för-steg och att bryta ned problem i mindre delar. Barnen får även genom detta träna förståelsen av vad en algoritm är.
En algoritm innebär enligt Hands-on-Sience (2017) hur ett scenario kan delas upp i mindre steg där varje steg tillsammans bildar ett logiskt samband. För att barnen ska kunna ge tydliga instruktioner för att lösa ett problem krävs träning på hur man bryter ner en händelse i flera olika steg. Steg kan ses som en del av sekvenser. Sönnerås (2017) förklarar att flera olika kommandon, alltså tydliga instruktioner som utförs i en viss korrekt ordning, tillsammans bildar en sekvens. Flera sekvenser tillsammans bildar en algoritm som är det barnen behöver ha kunskap om för att få roboten att lösa deras uppgift.
Anpassning för yngre barn
Ett sätt att anpassa aktiviteten för yngre barn är att de ska lägga bilder på varje sekvens i rätt
ordningsföljd, istället för att ge muntliga instruktioner. Till exempel att bre smör på smörgåsen.
Det går även att förenkla genom att barnen får färre bilder att använda sig av.
Referenser
Hands on science (2017). Programmering för alla
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket
Sönnerås, J. (2019). Programmering i förskolan, utveckla digital kompetens. Gothia. Fortbildning.
Sönnerås, J. (2019). Programmering i förskolan, utveckla digital kompetens. Gothia. Fortbildning.
Stockholm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar