Åldersgrupp och material:
Undervisningen är framförallt riktad mot 5–6 åringar. Material som behövs är tre apelsiner, vatten, en liten sten till varje barn och fyra baljor för en barngrupp om 10. För barnens egna undersökande och utforskande plockas material i naturen.
Lärandeobjekt
Undervisningen syftar till att barnen ska ges möjlighet att utveckla en förståelse för:
Undervisningen syftar till att barnen ska ges möjlighet att utveckla en förståelse för:
- Att vattnet har en lyftkraft
- Att saker som sjunker kan flyta med hjälp av andra material.
I förskolans läroplan (Skolverket, 2018) framkommer det att barn ska få möjlighet att utveckla en förståelse för enkla fysikaliska fenomen. Vidare ska barnen ges möjlighet att ställa frågor om och samtala om naturvetenskap. För att barnen ska få möjlighet till detta arbetar vi utifrån den naturvetenskapliga metoden: Frågeställning, hypotes, undersökning och resultat samt slutsats. Med hjälp av experiment synliggörs vattnets lyftkraft och hur olika material påverkar ett föremåls flytförmåga. Detta eftersom olika variabler påverkas vilket ger olika resultat.
Utförande
Barnen samlas i en halvcirkel i skogen nära vattendrag. Tillsammans samtalar vi kring att vissa föremål kan flyta och andra sjunka. Detta för att skapa nyfikenhet och väcka barnens funderingar kring vad det kan bero på? Beror det på storlek, form, färg, eller tyngd?
Vi förklarar för barnen att vi ska genomföra ett gemensamt experiment kring föremåls flytförmåga.
Barnen samlas i en halvcirkel i skogen nära vattendrag. Tillsammans samtalar vi kring att vissa föremål kan flyta och andra sjunka. Detta för att skapa nyfikenhet och väcka barnens funderingar kring vad det kan bero på? Beror det på storlek, form, färg, eller tyngd?
Vi förklarar för barnen att vi ska genomföra ett gemensamt experiment kring föremåls flytförmåga.
Experiment
Experimentet börjar med frågeställningen: Kan apelsinen flyta? De barnen som tror att apelsinen flyter räcker först upp en hand och därefter de barn som tror att den sjunker. Vi undersöker genom att testa, resultatet blir att den flyter. För att undersöka varför tar vi nu en skalad apelsin. Kommer den skalade apelsinen sjunka eller flyta? Barnen får återigen ta ställning genom handuppräckning. Denna gången sjönk apelsinen. För att konkretisera skalas en apelsin till hälften och barnen får ställa hypoteser med hjälp av handuppräckning. Undersökningen genomförs därefter och resultaten blir att både apelsinen med skal och halvt skal flyter och den utan skal sjunker. Slutsats: apelsinen flyter med hjälp av skalet. Genom att barnen får uppleva och se hur skalet hjälper apelsinen att flyta har det synliggjorts att material kan påverka ett föremåls förmåga att flyta.
Experimentet börjar med frågeställningen: Kan apelsinen flyta? De barnen som tror att apelsinen flyter räcker först upp en hand och därefter de barn som tror att den sjunker. Vi undersöker genom att testa, resultatet blir att den flyter. För att undersöka varför tar vi nu en skalad apelsin. Kommer den skalade apelsinen sjunka eller flyta? Barnen får återigen ta ställning genom handuppräckning. Denna gången sjönk apelsinen. För att konkretisera skalas en apelsin till hälften och barnen får ställa hypoteser med hjälp av handuppräckning. Undersökningen genomförs därefter och resultaten blir att både apelsinen med skal och halvt skal flyter och den utan skal sjunker. Slutsats: apelsinen flyter med hjälp av skalet. Genom att barnen får uppleva och se hur skalet hjälper apelsinen att flyta har det synliggjorts att material kan påverka ett föremåls förmåga att flyta.
Barnens uppdrag
Efter experimentet blir alla barn tilldelade varsin sten för att upptäcka stenens flytförmåga. Det visar sig att stenen sjunker. Genom att låta barnen leta efter föremål i skogen som hjälper stenen att flyta blir barnen delaktiga. Denna metod bidrar till att de själva får undersöka och uppleva. Vad tror de kommer hända? Blev det som de trodde? Om inte, vad kan vara anledningen till att det sjönk?
Efter experimentet blir alla barn tilldelade varsin sten för att upptäcka stenens flytförmåga. Det visar sig att stenen sjunker. Genom att låta barnen leta efter föremål i skogen som hjälper stenen att flyta blir barnen delaktiga. Denna metod bidrar till att de själva får undersöka och uppleva. Vad tror de kommer hända? Blev det som de trodde? Om inte, vad kan vara anledningen till att det sjönk?
Avslutning
Här visualiseras och tydliggörs vattnets lyftkraft genom att trycka ner den oskalade apelsinen och låta den flyta upp igen. På ett lätt sätt ge förklaring till varför apelsinen med skal flyter och den utan skal sjunker. Genom det visuella, upplevda fenomenen och samtal kring experimenten får barnen erfarenhet kring vattnets lyftkraft och olika material som variabler till att föremål flyter eller sjunker.
Referenser
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan. Lpfö 18. Hämtad från: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar