Utforskande av lutning och
friktion - Kungsfågeln
Moa Johannesson, Sigrid Verngren, Angelica Levin, Elin Strömdahl och Sofia Grandin
Utforskande av lutning och friktion - Kungsfågeln
Åldersgrupp och material:
Vi har valt att arbeta med 4-5 åringar då vi anser att detta är en bra ålder att ge barnen en djupare kunskap kring lutning och friktion. Vi kommer att använda oss av ett halvt stuprör som “kana”, ett suddgummi och ett värmeljus, samt de material barnen väljer att använda till sin byggkonstruktion och materialens färdmedel.
Lärandeobjektet:
Vårt lärandeobjekt är: Stuprörets lutning och föremålets yta påverkar föremålets hastighet.
Vi observerade att barnen intresserade sig av att rulla ner bollar för kullen på gården. Genom reflektion kom vi fram till att barnen har kunskap om att bollen som är rund kan rulla ner för kullen och detta valde vi att spinna vidare på genom att använda oss av material med andra former och ytor. Genom detta kunde vi fånga upp barnens intresse för att jobba vidare med naturvetenskap inriktning teknik. Vi kom fram till följande mål i läroplan för förskolan (Skolverket, 2018, s10), “Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen” samt “förmåga att utforska beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik”. Vi fokuserade sedan på att knyta ihop de två målen och med hjälp av det tekniska arbetssättet fick barnen bygga och konstruera en snabb kana för de olika föremålen.
Utförande: Det tekniska arbetssättet
Vi samlade barnen och återkopplade till när dem rullade ner bollarna från kullen för att knyta an till deras erfarenheter och skapa ett sammanhang. Vi introducerade föremålen för barnen och frågade hur kan vi hjälpa suddgummit och värmeljuset komma ner så snabbt som möjligt?
Barnen fick då möjligheten att testa sina teorier genom att låta de olika föremålen “rulla” ner för stupröret. Efter barnens undersökning fick de samtala om vad det var som hände med de olika föremålen. Vi pedagoger valde att belysa stuprörets lutning för barnen och de fick då testa igen med den nya kunskapen och då kunde de se att ju brantare lutning stupröret hade desto högre hastighet fick föremålet. Det barnen upptäckte var att även om lutningen var detsamma för både suddgummit och värmeljuset så transporterade dem sig inte lika fort. Vi pedagoger introducerade då hur friktion fungerar, att materialens ytor spelar roll för föremålets hastighet. Barnen fick då möjlighet att undersöka värmeljuset och suddgummit, vad händer när du trycker föremålen mot stupröret? Barnen upptäckte att det gick trögare när de drog suddgummit längs med stupröret än när de drog värmeljuset längs med stupröret och vi kom då fram till att olika materialens ytor avgör hastigheten oavsett lutning. Vi ger barnen i uppgift att hjälpa suddgummit att åka så fort som möjligt ner för stupröret. De får då konstruera olika byggställningar bestående av föremål som påverkar stuprörets lutning samt ett färdmedel som suddgummit kan färdas fortare i. Vidare kan man diskutera med barnen vilka fler föremål som kan tänkas glida ner genom stupröret. En annan undersökning kan vara att tillföra smörjmedel/vätskor för att se hur det påverkar föremålets hastighet och friktion.
Referenslista
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan 2018. Stockholm: Skolverket. Hämtad: https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar