måndag 27 april 2020

Grupp: Lungan titel: Myrans anatomi och utseende.


 Myrans anatomi och utseende Grupp lungan

Inledning
Vi har riktat oss mot åldersgruppen 3–4 år.
Material som behövs:
·       Kamera för filmupptagning
·       Färgpennor i olika färger
·       Lakan att måla på
·       En lupp för att titta närmare på myran
·       Förstorade bilder på myran för att kunna upptäcka och undersöka myrans anatomi och utseende.
Lärandeobjekt
Enligt Skolverket (2018) ska utbildning ge utrymme för barnen egna initiativ, fantasi och kreativitet. Utbildningen ska tillvarata barnens nyfikenhet, utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik. Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen, både utomhus och inomhus och i varierade miljöer.
·       Att känna igen och identifiera myran samt myrans olika färger
·       Att känna igen myrans anatomi. Anotomin begränsas till myrans antenner, huvud, mellankropp, bakdel samt att myran har 6 ben
·       Att antennerna används för att kommunicera vilket skiljer sig från människan som använder öron och mun.
Förförståelse

För att ta reda på barnens förförståelse uppmärksammas barnen genom att undersöka myrans utseende och anatomi genom att gå ut i skogen med material, där diskussioner kan uppstå kring hur de tror att en myra ser ut. Detta sker genom att måla hur en myra ser ut utifrån barnens tankar och idéer.
Utförande
Presentera luppen och förtydliga hur och vad man använder den till. För att få en verklighetsuppfattning om myrans storlek och hur den rör sig, leta upp en myrstack. Låt barnen titta i luppen och se hur myran ser ut samt hur den rör sig. Samtala och eventuellt komplettera myrans kroppsdelar på tidigare målningar, fokusera på att den har 6 ben, två antenner och dess funktion samt myrans olika färger.
Använd förstorande bilder för att kunna peka och samtala om myrans olika kroppsdelar. För att hålla kvar fantasin, kreativiteten och intresset utöver det estetiska uttrycksättet som är bild, avsluta med nedanstående ramsa om myran.
 6 ben har en myra, det jobbar dem flitigt med.
2 antenner har den även, det pratar dem tillsammans med.
3 delar det har kroppen, huvud, mitt och bakdel.
3 färger har den också, svart, röd och brun.
Har den ej dessa fyra, så är det ej en myra.

Använd ramsan om myran för att få ett lustfyllt lärande samt ett upprepande för möjlighet till att befästa kunskapen. Därmed blir det möjlighet för barnen att återuppta upplevelsen inomhus genom att sjunga, ramsa eller leka. Fler frågor kan uppstå för barnen när de får möjlighet till reflektion kring upplevelsen i efterhand, därmed får barnen utrymme till att ta upp myrans utseende och anatomi efter eget initiativ och förmåga. 

Enligt Skolverket (2018) ska barnen ges möjlighet till egna initiativ och tilltro till sin egen förmåga. Avslutningsvis packar ni ihop och återgår till förskolan där ni knyter ihop säcken genom att fortsätta med frågor och funderingar som barnen fått kring myran. 
Sverige. Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar