Myrans anatomi och
utseende Grupp lungan
Inledning
Vi har riktat oss mot åldersgruppen 3–4
år.
Material som behövs:
· Kamera för filmupptagning
· Färgpennor i olika färger
· Lakan att måla på
· En lupp för att titta närmare på myran
· Förstorade bilder på myran för att kunna
upptäcka och undersöka myrans anatomi och utseende.
Lärandeobjekt
Enligt Skolverket (2018) ska utbildning ge
utrymme för barnen egna initiativ, fantasi och kreativitet. Utbildningen ska
tillvarata barnens nyfikenhet, utmana och stimulera deras intresse för och
kunskaper om natur, samhälle och teknik. Barnen ska kunna växla mellan olika
aktiviteter under dagen, både utomhus och inomhus och i varierade miljöer.
· Att känna igen och identifiera myran samt
myrans olika färger
· Att känna igen myrans anatomi. Anotomin
begränsas till myrans antenner, huvud, mellankropp, bakdel samt att myran har 6
ben
· Att antennerna används för att kommunicera
vilket skiljer sig från människan som använder öron och mun.
Förförståelse
För att ta reda på barnens förförståelse
uppmärksammas barnen genom att undersöka myrans utseende och anatomi genom att
gå ut i skogen med material, där diskussioner kan uppstå kring hur de tror att
en myra ser ut. Detta sker genom att måla hur en myra ser ut utifrån barnens
tankar och idéer.
Utförande
Presentera luppen och förtydliga hur och
vad man använder den till. För att få en verklighetsuppfattning om myrans
storlek och hur den rör sig, leta upp en myrstack. Låt barnen titta i luppen
och se hur myran ser ut samt hur den rör sig. Samtala och eventuellt
komplettera myrans kroppsdelar på tidigare målningar, fokusera på att den har 6
ben, två antenner och dess funktion samt myrans olika färger.
Använd förstorande bilder för att kunna
peka och samtala om myrans olika kroppsdelar. För att hålla kvar fantasin,
kreativiteten och intresset utöver det estetiska uttrycksättet som är bild,
avsluta med nedanstående ramsa om myran.
6
ben har en myra, det jobbar dem flitigt med.
2 antenner
har den även, det pratar dem tillsammans med.
3 delar
det har kroppen, huvud, mitt och bakdel.
3 färger
har den också, svart, röd och brun.
Har den ej
dessa fyra, så är det ej en myra.
Använd ramsan om myran för att få ett lustfyllt
lärande samt ett upprepande för möjlighet till att befästa kunskapen. Därmed
blir det möjlighet för barnen att återuppta upplevelsen inomhus genom att
sjunga, ramsa eller leka. Fler frågor kan uppstå för barnen när de får
möjlighet till reflektion kring upplevelsen i efterhand, därmed får barnen
utrymme till att ta upp myrans utseende och anatomi efter eget initiativ och
förmåga.
Enligt Skolverket (2018) ska barnen ges möjlighet till egna initiativ och tilltro till sin egen förmåga. Avslutningsvis packar ni ihop och återgår till förskolan där ni knyter ihop säcken genom att fortsätta med frågor och funderingar som barnen fått kring myran.
Enligt Skolverket (2018) ska barnen ges möjlighet till egna initiativ och tilltro till sin egen förmåga. Avslutningsvis packar ni ihop och återgår till förskolan där ni knyter ihop säcken genom att fortsätta med frågor och funderingar som barnen fått kring myran.
Sverige. Skolverket. (2018). Läroplan
för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar