Hur låter det?
Grupp Skelettet: Alma Christiansson, Tilda Pettersson, Daniela Olavarria Lopez, Isabelle Johansson och Malin Abrahamsson
Åldersgrupp och Material
Åldersgruppen som föreslås är 4 år men kan anpassas till andra åldrar.
Petflaskor, material i naturen (grus, stenar, sand m.m.), spade.
Lärandeobjekt
Lärandeobjekt är hur vi hör ljud samt vad ljud är. Att känna till att det är genom örats olika funktioner vi hör ljud, att ytterörat fångar upp ljud som sedan färdas igenom örat och in i hjärnan, samt att ljud är en form av rörelse som skapas mellan olika objekt. Fokus ligger på skillnader i de olika ljudnivåer, starkt och svagt samt påverkan olika material har. Ljudens styrka påverkas av ljudvågornas höjd, svaga ljud har en låg våghöjd och starka ljud har en hög våghöjd. Lärandeobjektet synliggörs genom att konkretisera begreppen ljud, starkt och svagt. Begreppen konkretiseras genom att barnen får testa hur olika ljudet låter beroende på material. Materialen testas med ett estetiskt uttryckssätt i form av skapande, rytm, tempo och sång för att skapa en variation. Undervisningen tar sin grund i förskolans läroplansmål “förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik”(Skolverket, 2018).
Utförande
Förskolegruppen tar sig utanför förskolans grindar, där det går att få tag på naturmaterial. Gruppen samlas när de kommer fram och diskuterar tillsammans vilka ljud barnen har uppmärksammat på vägen fram till platsen. Diskutera med barnen vad ett ljud är, hur man hör, hur det uppkommer samt skillnader. Hur låter starkt och svagt? Detta synliggör begreppen för barnen.
Efter detta introduceras uppgiften för barnen och hur aktiviteten ska gå till. Plockar fram pet-flaskorna och delge barnen varsitt material eller olika mängd av material som ska hämtas i mindre grupper, för att få en variation på de olika ljuden. Materialen fylls därefter i flaskorna som ska testas. Återsamla barnen i en ring för att testa att skaka på varje flaska och lyssna på hur de låter, detta görs i turordning en och en. Undersök då vilka som låter starkt och svagt, diskutera med barnen och ta in deras tankar. Efter detta töms flaskorna på materialen och barnen ges en flaska var som det själva nu får fylla med material. Dela gruppen i två där den ena gruppen har i uppgift att skapa instrument som låter svagt och den andra gruppen instrument som låter starkt. Med varje grupp går en pedagog med som tillsammans diskuterar med barnen vilka material som passar till deras instrument. När alla fyllt varsin flaska samlas barnen i en ring där alla lyssnar till varje barns nyskapade instrument, ställ frågor till barnen om deras ljud, “låter det starkt eller svagt?”, detta görs också i turordning. Samtala sedan om de olika benämningarna starkt och svagt kring allas ljud och skillnader mellan ljuden. Efter att varje instrument undersökts spelas tillsammans en välbekant sång för barnen där rytm och tempo kopplas in. Förslagsvis sången “Bä bä vita lamm” som är enkel och bekant. Efter att ha spelat sången i vanlig takt i normal volym, testa även för att utveckla undervisningen att spela sången både svagt och starkt, kan även utveckla med snabbt och långsamt. Diskutera sedan med barnen kring vad det är de har gjort, vad de kommer ihop och vad som testades. be barnen sedan lyssna på vägen tillbaka till förskolan vad de kan höra för olika ljud och om de är starka eller svaga.
Referenslista
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan. Hämtad från https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar