tisdag 28 april 2020

Reningsverk i miniformat - grupp Magen

Angelica Granberg, Emma Nilsson, Ida Ånmo, Irma Malm, Lisa Selvén & Marina Antonsson Dahlgren 

Åldersgrupp och material
Denna 
utomhusundervisning lämpar sig för barn på förskolan åldersgruppen 4–6 år och utgår ifrån en utomhusmiljö som barnen är trygga vid i närheten av förskolan.  
Material: vattenjord, sand, grus i olika storlekar, bomull, genomskinliga behållaretre itudelade pet-flaskor per grupp, mattkniv. Barnen kan med fördel samla ihop naturmaterialet. 

Bild från lekolar.se
Lärandeobjekt 
Syftet med undervisningen är att barnen ska  större förståelse för hur reningsverk och dess processer fungerarDetta belyser också samband mellan teknik och samhälle; det kommer rent vatten ur våra kranar – hur hänger det ihop?  

Undervisningen kan knytas till förskolans läroplan där det står att varje barn ska  förutsättningar för att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen och förmåga att byggaskapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Skolverket, 2018). Det avgränsade lärandeobjektet landar i att barnen utvecklar sin förståelse för att vatten kan renas genom reningsverk, samt vikten av att lagren av material kommer i en viss ordningBarnen får utforska och skapa egna reningsverk.  

Utförande  
Denna undervisning anknyter till ett tekniskt arbetssätt där ett problem identifieras, undersöks och lösningar konstrueras och testas.  

För att skapa nyfikenhet och starta ett samtal kring ämnet så bjuds barnen på “smutsigt vatten”. Hur ska man gå tillväga för att rena det, likt det vatten som kommer ur kranen? Kan man använda något från naturen?  Förslagsvis delas barnen upp i mindre grupper där de får komma med förslag på hur man kan lösa problemet med det smutsiga vattnet.
Därefter får de möjlighet att konstruera egna reningsverk med hjälp av naturmaterial som de får hämta och samla på sig i närmiljön. Barnen får testa sina reningsverk och konstatera om problemlösningen var bra eller om den behöver förbättras. Behövs det tas bort eller läggas till material? Blir det mer smutsigt av att åka igenom grus och sand? Barnen drar en slutsats om de är nöjda med resultatet eller inte. Pedagogerna pratar med barnen om vad det är som renar vattnet och flask-reningsverkets korrekta uppbyggnad presenteras. Detta ger en bild av reningsverkets funktion och de olika lagren i genomskärning. Barnen får bygga flask-reningsverk igen. Bomull placeras längst ner, sand läggs ovanpå och högst upp fylls grus och stenar. Smutsigt vatten hälls på. Resultatet av de tidigare filtreringarna kan med fördel sparas i genomskinliga behållare för att jämföras. 

Avslutning: Pet-flaskans olika lager och deras funktion gås igenom och att ett reningsverk fungerar på samma sätt belyses. Det smutsiga vattnet vi spolar ner i t.ex. toaletten renas genom en liknande process! 

Förslag på vidareutveckling i temat 
Fortsatt arbete med fokus på kemi; lösningar och blandningardekantering och filtrering. Detta är aktuellt framförallt i förskoleklassens läroplan Lgr11
- Studiebesök på reningsverk



Referenser:  
Lättman-Masch, R., & Wejdmark, M. (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching  
Skolverket (2018) Läroplan för förskolan








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar