Angelica Granberg, Emma Nilsson, Ida Ånmo, Irma Malm, Lisa Selvén & Marina Antonsson Dahlgren
Åldersgrupp och material
Denna utomhusundervisning lämpar sig för barn på förskolan i åldersgruppen 4–6 år och utgår ifrån en utomhusmiljö som barnen är trygga vid i närheten av förskolan.
Denna utomhusundervisning lämpar sig för barn på förskolan i åldersgruppen 4–6 år och utgår ifrån en utomhusmiljö som barnen är trygga vid i närheten av förskolan.
Material: vatten, jord, sand, grus i olika
storlekar, bomull, genomskinliga behållare, tre itudelade pet-flaskor per grupp, mattkniv. Barnen kan
med fördel samla ihop naturmaterialet.
Bild från lekolar.se |
Syftet med undervisningen är att barnen ska få större förståelse för hur reningsverk och dess processer fungerar. Detta belyser också samband mellan teknik och samhälle; det kommer
rent vatten ur våra kranar – hur hänger det ihop?
Undervisningen kan knytas till förskolans läroplan där det står att varje barn
ska få förutsättningar för att utveckla “förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen” och “förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Skolverket, 2018). Det avgränsade lärandeobjektet landar i att barnen utvecklar
sin förståelse för att vatten kan renas genom reningsverk, samt vikten av att lagren av
material kommer i en
viss ordning. Barnen får utforska och skapa egna reningsverk.
Utförande
Denna undervisning
anknyter till ett tekniskt arbetssätt där ett problem identifieras, undersöks och
lösningar konstrueras och testas.
För att skapa
nyfikenhet och starta ett samtal kring ämnet så bjuds barnen
på “smutsigt vatten”. Hur ska man gå tillväga för att rena det, likt det vatten
som kommer ur kranen? Kan man använda något från naturen? Förslagsvis delas barnen upp i mindre grupper där de får komma med
förslag på hur man kan lösa problemet med det smutsiga vattnet.
Därefter får de
möjlighet att konstruera egna reningsverk med hjälp
av naturmaterial som de
får hämta
och samla på sig i närmiljön. Barnen får testa sina reningsverk och konstatera om problemlösningen
var bra eller om den behöver förbättras. Behövs det tas bort eller läggas till material? Blir det mer
smutsigt av att åka igenom grus och sand? Barnen drar en slutsats om de är nöjda med resultatet eller inte. Pedagogerna pratar med barnen om vad
det är som renar vattnet och flask-reningsverkets korrekta uppbyggnad presenteras. Detta ger en bild av
reningsverkets funktion och de olika lagren i genomskärning. Barnen
får bygga flask-reningsverk igen. Bomull placeras längst ner, sand läggs ovanpå och
högst upp fylls grus och stenar. Smutsigt vatten hälls på. Resultatet
av de tidigare filtreringarna kan med fördel sparas i
genomskinliga behållare för att jämföras.
Avslutning: Pet-flaskans
olika lager och deras funktion gås igenom och att ett reningsverk fungerar på
samma sätt belyses. Det smutsiga vattnet vi spolar ner i t.ex. toaletten renas
genom en liknande process!
Förslag på
vidareutveckling i temat:
- Fortsatt arbete med fokus på kemi; lösningar och blandningar, dekantering och filtrering. Detta är aktuellt framförallt i förskoleklassens läroplan Lgr11
- Studiebesök på reningsverk
Referenser:
Lättman-Masch, R., & Wejdmark, M. (2014). Leka och
lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching
Skolverket (2018) Läroplan för
förskolan
Lpfö18. Tillgänglig: https://www.skolverket.se/sitevision/proxy/publikationer/svid12_5dfee44715d35a5cdfa2899/55935574/wtpub/ws/skolbok/wpubext/trycksak/Blob/pdf4001.pdf?k=4001
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar