onsdag 29 april 2020

Utomhusundervisning - Teknik (Sångsvanen)

Stenen Amandas flytande äventyr.

Emelie Dubár Jonasson, Hanna Tjusling, Josefine Söderman & Linda Ottosson 


Tillverkning av flytvästar  
Område: Teknik med estetiskt uttrycksätt.  

Åldersgrupp och material
 
Undervisningen riktar sig åt barn i åldrarna fyra till fem år.  Material: Gummiband, en dekorerad sten, variation av material (Exempelvis bark, grytvante, frukt, tvättsvamp eller papperspåse), samt material som samlats ihop tillsammans med barngruppen 

Lärandeobjekt: 
Vårt lärandeobjekt är att barnen ska få förståelse för hur en sjunkande sten kan flyta med hjälp av olika material och tekniker samt olika mängder material  


Syftet med aktiviteten är att i enlighet med förskolans läroplan (Skolverket, 2018) stärka barnens förmåga att bygga och konstruera med hjälp av olika material och tekniker. Detta genom att med konstruktion lösa problemformuleringen: Hur hjälper vi stenen flyta? Genom att konstruera flytvästar på olika sätt och med olika material får barnen undersöka hur teknik och konstruktion kan påverka om en sten kan flyta eller inteFör att väcka intresse hos barnen används flera estetiska uttryckssätt som exempelvis en ramsa där stenens äventyr återges. Ett annat estetiskt uttryckssätt som används är antropomorfism, enligt SundbergAreljungDueOttander & Tellgren(2016) innebär en föreställning om att icke-mänskliga väsen har behov och beteenden som avspelar det mänskliga. Stenen förmänskligas och blir en karaktär för att skapa motivation och ett intresse hos barnen i att vilja konstruera en lösning på stenens problem.  

Utförande 
Aktiviteten lämpar sig för grupper om cirka tio barn. Aktiviteten inleds med att barngruppen (helst i skogsmiljö) upptäcker en sten med ett brev där stenens problemformulering anges, samt en uppgift åt barnen om att stenen behöver deras hjälp. Det kan exempelvis vara att stenen behöver ta sig över en bäck för att komma hem, med andra ord stenen behöver kunna flyta för att ta sig hem. Därefter presenteras barnen med en variation av förberett material, samt att barnen får hitta material ute i naturen. Barnen får med hjälp av gummiband konstruera flytvästar med dessa olika material och se om stenen flyter. Finns det ingen närliggande bäck kan en hink med vatten användas. Efter att barngruppen konstruerat flytvästar som fungerar kan en slutsats dras kring att stenen nu vet hur den ska göra för att komma hem. Aktiviteten avslutas med en omskriven version av ramsan “Pelle plutt”   

Lilla sten, sten, sten Satt av i sken, sken, sken På en svan, svan, svan Träffa barn, barn, barn Hjälp mig flyt, flyt, flyt Över bäcken, över bäcken Amanda, vilket flyt! 


I denna aktivitet är det viktigt att barnen ges utrymme för att resonera och tänka själva, dels kring frågeställningen men likväl gällande konstruktionen av flytvästarna där de tillåts att testa olika konstruktioner och tekniker för att komma fram till en lösning. För vidareutveckling av aktiviteten skulle barnen kunna dekorera egna stenar som likväl den första behöver flytvästar. Barnen kan då åter tillverka flytvästar av olika material, denna gång med mer kunskap kring vilka material som flyter och hur de kan konstrueras. För att inkludera fler lärandeobjekt som exempelvis kemi och fysik kan man även undersöka mer djupgående kring varför dessa olika material flyter eller sjunker, hur exempelvis dragningskraften drar föremålen ner eller föremålens olika densitet.      

Referenslista

Skolverket. (2018). Läroplan för Förskolan 2018.  Hämtad från: https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan  

Sundberg, B., Areljung, S., Due, K., Ottander, C. & Tellgren, B. (2016). Förskolans naturvetenskap i praktiken. Malmö: Gleerups utbildning AB. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar