Idag har vi kikat närmare på svalörtens och vitsippans beståndsdelar.
Svalörten har, likt vitsippan, flera kronblad, pistiller och ståndare.
Något som finns på svalörten men som jag inte kan hitta på vitsippan är foderblad. Foderbladen är de tre ljusare bladen under kronbladen på svalörten.
Här kan vi även se vad jag tror är förblad (?) och stödblad, och antydan till ett nytt litet blad som växer fram mellan blomskaftet/stjälken och stödbladet.
Ståndarknapparna har dessutom öppnat sig på båda blommorna. När man rör vid dessa får man ett gult, fint puder på fingrarna - pollen. Detta öppnar också upp för möjligheten att diskutera pollinering, befruktning och reproduktion med barnen. Det passar även med öppna frågor kring vad barnen uppmärksammar hos blomman - är det färgen? Blommans doft? Att svalörtens blad ser ut som hjärtan? Eller kanske att det växer många på samma plats, tätt ihop? Jag tänker att det även passar med mer problemlösande frågor kring vad som t.ex. egentligen händer när vi plockar blomman och sätter den i en liten vas med vatten. Blommar den över snabbare då än utomhus och i så fall varför?
När det gäller begrepp och termer tänker jag att ståndare och pistill är viktiga att introducera i fråga om växters fortplantning, men även (kron)blad/blomma och skaft/stjälk. Finns synliga rötter kan det vara bra att uppmärksamma också.
/Emma, grupp Magen
Du har helt rätt i att vitsippan saknar foderblad och att det är de små ljusgröna bladen under svalörtens blomma som är dess foderblad. Vad gäller stödbladet är jag själv lite osäker. Jag tycker du väljer rimliga begrepp att ta upp med barnen.
SvaraRadera