Grupp Ormvråken
Teknik-letande
Åldersgrupp: 3-5 år
Material: hammare, spik, skruv, skruvmejsel, tång, såg,
samt en visselpipa för att samla barnen.
Lärandeobjektet: Lära barn om olika tekniska verktyg och
deras användningsområden. De tekniska verktygen vi vill att
barnen ska lära sig om är hammare, spik, skruv, skruvmejsel,
tång och såg. Lärandeobjektet synliggörs för barnen genom att de får leta efter de olika verktygen samt att det förs ett samtal/diskussion där vi pratar om verktygens olika användningsområden. I läroplanen står det att “förskolan ska ge varje barn möjlighet att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik” (skolverket 2018)
tång och såg. Lärandeobjektet synliggörs för barnen genom att de får leta efter de olika verktygen samt att det förs ett samtal/diskussion där vi pratar om verktygens olika användningsområden. I läroplanen står det att “förskolan ska ge varje barn möjlighet att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik” (skolverket 2018)
Lärandeobjektet behandlas med ett estetiskt arbetssätt, och
synliggörs i undervisningen genom att barnen får ta del av ett drama
mellan pedagog och karaktären Katja. Barnen får också vara med i
dramat genom att de får en roll (sakletare). Det estetiska är alltså
att barnen får ta del av en berättelse/händelse som dramatiseras.
Aktivitetens plats: Aktivitetens plats är skogen. Vi har valt utomhusmiljön
skogen för att göra berättelsen levande och konkretisera den miljö som
berättelsen behandlar, samt låta barnen uppleva
den miljö som snickare Katjas tänkta kojan ska byggas.
Utförande: Snickare Katja möter barnen när de är på väg
till skogen och berättar att hon tappat bort sina verktyg.
Barnen får i uppdrag att hjälpa henne hitta dem.
När barnen sedan hittat de olika verktygen har man en
samling där man pratar om de olika användningsområdena.
Uppstart:
Camilla tar med barnen till skogen.
I skogen hör dem någon som ropar.
Katja “ Hjälp mig jag har tappat bort mina verktyg”.
Camilla “ titta där är Snickare Katja, hon som bygger i sitt arbete”.
Katja “jag har tappat bort mina verktyg och de finns ute i skogen” .
Camilla "Katja vad ska du ha dina verktyg till?"
Katja “ Jag ska bygga en koja men det går inte utan mina verktyg”.
Camilla “ Vi hjälper dig leta efter dina verktyg”.
Camilla Ni har nu blivit sakletare!
Genomförande:
Barnen får i uppdrag att hjälpa snickare
Katja att hitta hennes verktyg. Det går till genom att
barnen ska leta upp de olika tekniska artefakter som ligger gömda i skogen.
Avslut:
Katja samlar barnen med hjälp av en visselpipa.
Barnen får visa vilka verktyg de har hittat i skogen och
fundera kring vad de tror att de olika verktygen används till.
De kommer få svara på frågor som: vad tror ni att man använder en såg till?
Sedan går vi gemensamt igenom de olika verktygens funktion och användningsområde.
Katja kommer därefter leka en dramalek tillsammans med barnen. Leken går ut på att
gestalta de olika verktygen och visa hur man kan använda dom för att bygga en koja.
Katja "Vi börjar att såga plankor tillsammans till kojan!" (alla sågar tillsammans i luften)
Katja "Vad blir nästa steg?" Ett barn svarar "Vi måste spika fast dom!"
Katja "Ja! Då spikar vi tillsammans" (Alla spikar i luften).
Vi fortsätter med denna lek tills alla verktyg har gestaltats.
Aktiviteten
avslutas med ramsa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar