Experiment och observationer
Utomhusundervisning
Svalan - Sandra Tellander, Elin Flink Johansson, Ellen Ölander, Ida Grimborg och Cajsa Gustafsson.
Åldersgrupp och material:
Den planerade åldersgruppen är 4-6 år. Sådant material som kommer att behövas är sand, jord, vatten, hink, glas, sked, kaffefilter och sil. Barnen arbetar två och två tillsammans med sin promenadkompis.
Lärandeobjekt:
- ”utveckla förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur, samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket, 2018).
Det intentionella lärandeobjektet syftar på att barnen ska lära sig att det finns olika metoder att separera blandningar genom filtrering och dekantering. Barnen får lära sig att de olika metoderna fungerar olika bra för olika blandningar och att de därför kan delas upp på olika sätt som exempelvis sand och jord. Detta får de lära sig genom att testa sig fram, experimentera och observera. Barnen får uppleva de olika variationerna som finns i dem olika metoderna för att separera. Vi utgår från den naturvetenskapliga metoden och använder oss av experiment.
Tidigare arbete:
Innan denna aktivitet har det arbetats med naturvetenskap i förskolan där det har fokuserats på att separera, avdunsta, dekantera och filtrera olika blandningar och för att fortsätta på samma spår ska vi genomföra denna aktivitet. Vid experiement är det viktigt med rättvisa försök, därför testade vi experimentet med rättvisa försök innan vi gjorde experimentet tillsammans med barnen och vi märkte då att mängden vatten och sand/jord inte påverkade resultatet därav använde vi inga exakta mått då vi genomförde undersökningen med barnen.
Utförande:
Uppstarten görs ute tillsammans med barnen genom att vi väcker deras intresse. Intresset väcks hos barnen genom spänning där de får vara med att samla sand och jord i hinkar efter att de fått förklarat att det ska genomföras ett experiment. Vi pedagoger ger barnen frågeställningen: på vilket sätt är det enklast att separera sand och jord från vatten på? Sedan ger barnen sina hypoteser kring vilken metod de anser skulle fungera bäst.
Vi som pedagoger genomför de olika experimenten samtidigt tillsammans med barnen så att de får en möjlighet att observera men även att de får möjligheten att upptäcka själva genom sina egna genomförande experiment. I dessa experiment blandas sand och vatten samt jord och vatten i separata glas för att se skillnader och likheter mellan olika metoder för att separera dem. Genom att barnen får testa själva och uppleva och erfara så kan det förstärka förståelsen hos dem, och gör att de minns experimenten bättre. Under genomförande genomförs dokumentation i form av video och fotografier.
Efter genomförda experiment diskuteras resultaten med barnen och sedan dras en slutsats kring vilken metod som fungerade bäst att separera dessa blandningar med. I slutsatsen jämförs hypotesen med resultatet som vi fick. Här diskuteras även vad barnen lärde sig, det erfarna lärandet. Utifrån barnens slutsatser formuleras nya frågeställningar som tas med till nästa tillfälle.
Utförande:
Uppstarten görs ute tillsammans med barnen genom att vi väcker deras intresse. Intresset väcks hos barnen genom spänning där de får vara med att samla sand och jord i hinkar efter att de fått förklarat att det ska genomföras ett experiment. Vi pedagoger ger barnen frågeställningen: på vilket sätt är det enklast att separera sand och jord från vatten på? Sedan ger barnen sina hypoteser kring vilken metod de anser skulle fungera bäst.
Vi som pedagoger genomför de olika experimenten samtidigt tillsammans med barnen så att de får en möjlighet att observera men även att de får möjligheten att upptäcka själva genom sina egna genomförande experiment. I dessa experiment blandas sand och vatten samt jord och vatten i separata glas för att se skillnader och likheter mellan olika metoder för att separera dem. Genom att barnen får testa själva och uppleva och erfara så kan det förstärka förståelsen hos dem, och gör att de minns experimenten bättre. Under genomförande genomförs dokumentation i form av video och fotografier.
Efter genomförda experiment diskuteras resultaten med barnen och sedan dras en slutsats kring vilken metod som fungerade bäst att separera dessa blandningar med. I slutsatsen jämförs hypotesen med resultatet som vi fick. Här diskuteras även vad barnen lärde sig, det erfarna lärandet. Utifrån barnens slutsatser formuleras nya frågeställningar som tas med till nästa tillfälle.
Referenslista:
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö18. Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar