måndag 27 april 2020

Utomhusundervisning (Kattugglan)

Vattenmolekylernas olika former!

Madeliene Svensson, Madelene Nödtveidt, Emmy Carlsdotter, Hayat Karshe och Sandra Holgersson.

Åldersgrupp och material: Barngruppen är mellan 3–5 år. Inget material


Lärandeobjekt: Förståelse för vattnets olika former, nämligen fast, flytande och gas. Utgångspunkten kommer att framföras genom att återkoppla en tidigare undervisning om vattenmolekylernas olika former. Detta för att barnen ska minnas vattenmolekylernas olika konfiguration, alltså fast (is), flytande (vatten) och gas (ånga). Och varför ämnet övergår från en specifik form till en annan. I enlighet med Lpfö18 kommer undervisningen att ge förutsättningar att förstå naturvetenskap, mer specifikt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Och ge möjlighet att förstå begrepp samt sambandet mellan dem, som i sin tur kan inbringa förståelse för omvärlden. För att sträva efter dessa mål kommer undervisningen att genomföras via en dramatisering, där barnen ska vara vattenmolekyler och pedagogen kommer att vara solen (under utförande av dramatiseringen kan benämningen vara sol eller solstråle).

Uppstart
Gruppen kommer fram till sin särskilda plats. Pedagogen ber barnen att sätta sig ned och lyssna. Pedagogen går igenom kort om vattnets former, att is är vattenmolekylernas fasta form, att vatten är vattenmolekylernas flytande form och att ånga är vattenmolekylernas gasform. Vidare introducerar pedagogen en ny lek. Två pedagoger demonstrerar leken framför barnen. Ena pedagogen är solen och den andra en vattenmolekyl.
Vattenmolekylen börjar i sin fasta form, is. Solen kommer närmare vattenmolekylen. Vattenmolekylen smälter och omvandlas till sin flytande form, den börjar röra på sig. Solen rör sig närmare vattenmolekylen. Vattenmolekylen börjar avdunsta och omvandlas till ånga, den rör på sig ännu mer och överallt!
Pedagogen berättar att det är såhär vattenmolekylerna rör sig i sina olika former, och visar rörelserna en gång till.
Efter introduktionen av leken berättar pedagogen att den ska vara solen och alla barn ska vara vattenmolekyler.

Utförande
Gruppen utför leken i flera omgångar.

Avslut
Leken avslutas, pedagogen sätter sig ned med barnen och reflekterar tillsammans om vad som hände med vattenmolekylerna i närheten av solen. Att när solen var låg var vattenmolekylerna i sin fasta form, då var vattenmolekylerna helt stilla. När solen kom närmare så smälte isen och vattenmolekylerna omvandlades till sin flytande form, de började röra på sig. När solen kom ännu närmare, började vattenmolekylerna att avdunsta, de omvandlades till gas och rörde sig mer hejvilt.

Vidare berättar pedagogen att nästa gång ska barnen vara solen och pedagogen ska vara vattenmolekylen. Avslutningsvis samlar pedagogen barnen i ett rakt led, parvis för att gå vidare mot bussen, och berättar att vi inte ska gå som oss själva utan som vattenmolekyler i sin flytande form. 

Referens
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18.
Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar