Vattenmolekylernas olika former!
Madeliene Svensson, Madelene Nödtveidt, Emmy Carlsdotter, Hayat Karshe och Sandra Holgersson.
Åldersgrupp och material: Barngruppen är mellan 3–5 år. Inget material
Lärandeobjekt:
Förståelse för vattnets olika former,
nämligen fast, flytande och gas. Utgångspunkten kommer att framföras genom att
återkoppla en tidigare undervisning om vattenmolekylernas olika former. Detta
för att barnen ska minnas vattenmolekylernas olika konfiguration, alltså fast
(is), flytande (vatten) och gas (ånga). Och varför ämnet övergår från en
specifik form till en annan. I enlighet med Lpfö18 kommer undervisningen att ge
förutsättningar att förstå naturvetenskap, mer specifikt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen. Och ge möjlighet att förstå begrepp samt
sambandet mellan dem, som i sin tur kan inbringa förståelse för omvärlden. För
att sträva efter dessa mål kommer undervisningen att genomföras via en
dramatisering, där barnen ska vara vattenmolekyler och pedagogen kommer att
vara solen (under utförande av dramatiseringen kan benämningen vara sol eller
solstråle).
Uppstart
Gruppen
kommer fram till sin särskilda plats. Pedagogen ber barnen att sätta sig ned
och lyssna. Pedagogen går igenom kort om vattnets former, att is är
vattenmolekylernas fasta form, att vatten är vattenmolekylernas flytande form
och att ånga är vattenmolekylernas gasform. Vidare introducerar pedagogen en ny
lek. Två pedagoger demonstrerar leken framför barnen. Ena pedagogen är solen
och den andra en vattenmolekyl.
Vattenmolekylen
börjar i sin fasta form, is. Solen kommer närmare vattenmolekylen.
Vattenmolekylen smälter och omvandlas till sin flytande form, den börjar röra
på sig. Solen rör sig närmare vattenmolekylen. Vattenmolekylen börjar avdunsta
och omvandlas till ånga, den rör på sig ännu mer och överallt!
Pedagogen
berättar att det är såhär vattenmolekylerna rör sig i sina olika former, och
visar rörelserna en gång till.
Efter
introduktionen av leken berättar pedagogen att den ska vara solen och alla barn
ska vara vattenmolekyler.
Utförande
Gruppen
utför leken i flera omgångar.
Avslut
Leken
avslutas, pedagogen sätter sig ned med barnen och reflekterar tillsammans om
vad som hände med vattenmolekylerna i närheten av solen. Att när solen var låg
var vattenmolekylerna i sin fasta form, då var vattenmolekylerna helt stilla.
När solen kom närmare så smälte isen och vattenmolekylerna omvandlades till sin
flytande form, de började röra på sig. När solen kom ännu närmare, började
vattenmolekylerna att avdunsta, de omvandlades till gas och rörde sig mer
hejvilt.
Vidare
berättar pedagogen att nästa gång ska barnen vara solen och pedagogen ska vara
vattenmolekylen. Avslutningsvis samlar pedagogen barnen i ett rakt led, parvis
för att gå vidare mot bussen, och berättar att vi inte ska gå som oss själva
utan som vattenmolekyler i sin flytande form.
Referens
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18.
Stockholm: Skolverket
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18.
Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar