Klorofyllets magi
Åldersgrupp och material
Denna undervisning är anpassat till femåringar. Man behöver en vit tygbit, en hammare (alternativt en tyngre sten) och luppar/förstoringsglas för att kunna utföra undervisningen.
Lärandeobjekt
Vårt lärandeobjekt synliggörs med en aktivitet som visar klorofyllets pigment i växter och varför vissa blad färgar av sig men andra inte. Genom att uppmuntra barnen att utforska, undersöka och ställa frågor och samtala om naturfenomen (som i vårt lärandeobjekt handlar om klorofyll), vidgas deras kunskap i naturvetenskap.
Lärandeobjektet och det som barnen ska få förståelse för är följande
- Att klorofyll är ett pigment/färgämne som är grönt.
- Att klorofyll gör det möjligt för fotosyntesen att fungera genom att ta emot strålar från solen och lagra dessa inuti bladet, alltså klorofyllets funktion, så att fotosyntesen i sin tur kan “laga mat” åt trädet.
- Att klorofyll bidrar till att en kemisk process kan starta och växten bildar näring med hjälp av detta.
- Att barnen ska kunna skilja på vad som till synes innehåller klorofyll och inte, att ett grönt blad innehåller klorofyll och att ett brunt blad har det inte.
Läroplan:
- “förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket, 2018, s.14).
- “förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik” (Skolverket, 2018, s.14).
- “förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld” (Skolverket, 2018, s.13)
Utförande
Barnen har tidigare fått kunskap om fotosyntesen och vi börjar med återkoppling till detta. Vi går sedan till skogen för att upptäcka klorofyll där barnen får titta närmare på några utvalda löv i olika färger. Vi ska också titta närmare på löv och påpeka att växter är levande arter och behöver näring för att leva. Barnen får först i en undersökande del titta närmare på blad i förstoringsglas/lupp och fundera över vilka blad som har klorofyll. De får göra gissningar (hypoteser) och i ett experiment kommer vi titta på vad som händer när man bankar på en vit duk med blad under. Genom att få testa på flera olika blad får barnen se om deras hypoteser stämmer. Alltså genom detta experiment synliggör vi klorofyllet och undersöker i vilka blad det finns genom att banka ut det gröna ämnet på vitt tyg så barnen får se det visuellt.
Vi gör en sortering utifrån vad barnen kom fram till innehåller klorofyll och inte, en systematisk sortering med naturvetenskapliga kriterier. Genom att göra denna sortering kommer barnen kunna dra egna slutsatser kring vad klorofyll är samt att kunna sammankoppla det till fotosyntesen. Även att klorofyll försvinner från blad på hösten för att träd ska spara på vatten och att det är därför den gröna färgen försvinner. Avslutningsvis gör vi en sammanfattning om vad klorofyll är och vart det finns samt hur man hittar klorofyllet i naturen.
Referenser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar