Ett lärtillfälle vid myrstacken - Grupp hjärtat
Åldersgrupp och material
Åldersgruppen undervisningen inriktas till är barn i åldrarna fyra till fem år. Material som behöver tas med till undervisningstillfället är en näsduk och en myrstack.
Lärandeobjekt
- Att barnen ska få kunskap om var myrorna bor, att myrorna bor i myrstackar i skogen som ofta är belägna bredvid träd.
- Att barnen ska få förståelse för hur myrorna bygger sina stackar, att den byggs av material som myrorna hittar i skogen som bland annat pinnar, barr och kvistar.
- Att barnen ska få förståelse för hur myrorna skyddar sig när de blir rädda genom att spruta ut myrsyra mot de som skrämmer dem.
Skolverket (2018) lyfter fram att varje barn ska ges möjlighet att samtala om och ställa frågor kring naturvetenskap. De ska också ges möjlighet att skapa förståelse och kunskaper om djur och växter. Vi har valt att arbeta utifrån ett naturvetenskapligt arbetssätt, med observerande undersökningar. Barnen kommer att få undersöka och diskutera kring sina hypoteser under lärtillfället.
Utförande
Anledningen till de valda biologiska området är att vi på våra verksamhetsförlagda utbildningar har märkt att myror är något som fångar barns uppmärksamhet. Då många frågor uppkommit kring vart myrorna bor och liknande frågor valde vi att begränsa lärandeobjektet till de vi beskrivit ovan.
Uppstarten ska vara utomhus i skogen i närheten av myrstacken. Här presenteras de som vi ska undersöka tillsammans med barnen. Här samtalar vi kring de som ska undersökas utifrån lärandeobjektet för att se vilken erfarenhet barnen har sen tidigare.
En planerad aktivitet är att granska hur myrorna bor och bygger sina myrstackar. Barnen får gissa vad myrorna använder sig utav när dom bygger och undersöka närmare hur myrorna bär på materialet. Det kan vara kvistar, barr, löv m.m. Vi observerar hur myrorna går, hur de tar sig in i myrstacken och vad de kommer ut med.
En annan planerad aktivitet är att undersöka hur myror agerar vid fara. När vi letat information inför lärtillfället fann vi att myror ger ifrån sig myrsyra vid fara. Lättman - Masch, Wejdmark, Jacobsson, Persson & Ekblad berättar hur myrsyra kan undersökas genom att lägga en pappersnäsduk i myrstacken och låta den vara där ett tag. Förhoppningsvis resulterar det i att myrorna ger ifrån sig myrsyra. När näsduken tas upp får vi undersöka om myrorna kände sig hotade genom att dofta på den. Kom det någon myrsyra? Hur doftar det isåfall? Innan undersökningen börjar får barnen komma med förslag på vad de tror kommer hända.
För att knyta ihop säcken kommer aktivitetstillfället avslutas med en sammanfattning. Tillsammans med barnen går vi igenom de upptäckter som gjorts och den kunskap man har fått under dagens aktiviteter. Barnen får öva på att sammanfatta sina kunskaper och upptäcker med hjälp av läraren och kamraterna. Barnen kommer även få utmaningen att gå tillbaka till förskolan som de tror att myrorna går, på ett led.
Referenslista
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. & Ekblad, A. (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching.
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev 2018). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar