tisdag 28 april 2020

Utomhusundervisning växter

Utomhusundervisning 

NTF 101 Studiegrupp Foten: Lina Sundström, Lovisa Karlsson, Jennie Dure, Nathalie Lemoutzoglou 




Växter i skogen . Vi har inriktat oss mot biologi med fokus på växter och har använt oss utav sortering och klassificering som arbetssätt. Att sortera i grupper efter samma kriterium och klassificera till vilken grupp ett objekt tillhör. 
Barnen ska klassificera och sortera 6 förutbestämda växter utifrån deras utseende och egenskaper, barnen ska sedan kunna namnge och identifiera dessa specifika växter. 

Åldersgrupp och material: Planeringen vänder sig till barn i åldrarna 4-5 år. Material som behövs är vitsippa, maskros, blåbärsris, stensöta, tall, lav, korg för samlat material och för att fånga intresse, snöre för att avgränsa sökområdet 






Lärandeobjekt 
Syftet är att barnen kan lära sig namn på arterna vitsippa, maskros, blåbärsris, stensöta, lav, tall samt att kunna urskilja och identifiera dem.  
Det tydliggörs genom att barnen letar upp dessa växter 2 och 2 som då letar upp dessa föremål i en skog, för att sedan identifiera och urskilja växterna.   
Aktiviteten är kopplad till förskolans läroplan utifrån “Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen”(Skolverket, 2018). 

Utförande 
En uppstart görs genom att vi samlar ihop barnen ute i en samling, då plockar vi upp en liten korg, däri ligger våra växtdelar. En pedagog plockar upp växtdelarna en i taget och visar upp dem för barnen och ger dem möjlighet att berätta vad de heter eller berätta något om växten. Sedan kompletterar pedagogerna barnens förunskaper, ex, benämning utav växten, och dess egenskaper som särskiljer dem. Detta för att alla barn ska ges samma förutsättningar för att få möjlighet att hitta dessa växter och därefter kunna namnge dem. 

Vi ber sedan barnen att gå ut i det avgränsade området för att se ifall de kan hitta de växter vi har presenterat och pratat om.  


Metod: Sortering och klassificering, barnen får leta växter i skogen och jämföra med de som vi har presenterat för dom, genom att de kan titta, känna och jämföra utseende och egenskaper. 

Avslut: Alla återsamlas och barnen får visa upp sina växtdelar som de hittat och placera dem där de tror att den hör hemma. Vi jämför sedan barnens resultat med växterna vi introducerade med och vi går  igenom de växter de hittade som vi inte hade presenterat och jämför likheter och olikheter.  










Referenslista: 

Sverige. Skolverket (2018). Läroplan förförskolanLpfö 18. Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar