Lutande tornet i skogen
Sofia Karlsson, Jessica Johansson, Therese Gustavsson, Rebecca Svensson, Trude Östereng och Catrin Henriksson.
Åldersgrupp samt material
Undervisningen kommer att ske med en barngrupp i åldrarna 4 - 5 år. Material som används är sådant som finns att tillgå i naturen, så som stenar, pinnar och så vidare. Utöver det material använder vi oss av en bit kartong och ett rött snöre. Kläder efter väder. Ipad/telefon för dokumentation.
Lärandeobjekt
Lpfö 18 (skolverket 2018) tar upp att barn ska få utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Lärandeobjekt utifrån detta mål är att ge barnen förståelse för hur man kan konstruera ett stabilt torn och högt med hjälp av naturmaterial och olika tekniker, exempelvis stapla pinnar på höjden eller luta pinnarna mot varandra som en kåta. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla förståelsen för begreppet stödyta. Det är en stor teknisk utmaning för barnen att med hjälp av naturens alla material och tillgångar bygga och konstruera. Genom leken synliggör man tekniken samt gör den begriplig för barnen. Att tillsammans konstruera i grupp bidrar till att barnen får möjlighet att öva på förmågan att samarbeta med andra.
Utförande
Förberedande
Innan aktiviteten har en pedagog valt en plats och förberett rutor på marken med hjälp av ett rött snöre som är ca 50x50cm, som barnen får hålla sig inom när de bygger. Pedagogen tar även med de material som används utöver de som redan finns i skogen, som exempelvis kartong.
Genomförande
Barnen delas in i smågrupper om 3 - 4 barn, där de får i uppgift att bygga så höga och stabila torn de kan utav föremål som de kan hitta i skogen. Barnen får inte ta vid något annat material som hjälpmedel, exempelvis snöre, ståltråd, tejp och så vidare. De får endast använda sig av det som finns i naturen. Här gäller det för barnen att försöka bygga stadiga torn genom att prova sig fram och testa olika tekniker för att få ett så stabilt och högt torn som möjligt. Barnen får till en början ca 10 minuter till förfogande för att testa olika varianter, för att sedan diskutera och fundera om det dem provat fungerat bra eller om de kan testa att göra på något annat sätt. Här introducerar pedagogerna olika byggtekniker, exempelvis att stapla pinnar på höjden och luta pinnar mot varandra som en kåta. Här kan pedagogerna lyfta fram begreppet stödyta och belysa dess betydelse för tornets stabilitet.
Avslutningsvis undersöker vi vilket torn som är stabilast, genom att ge vind mot tornet med hjälp av en kartong, och sedan hoppa runt om för att skapa vibrationer i marken. Sedan diskuterar vi tillsammans med barnen hur de hade kunnat göra om de fick använda annat material som kan finnas på förskolan för att bygga ett torn. Barnen får då möjlighet att fundera på vilket sätt dessa material kan bidra till att tornet kan bli högre och ännu mer stabilt.
Referenser
Lättman-Masch, R., & Wejdmark, M. (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching
Skolverket. (2018) Läroplanen för förskolan. Hämtad 2020-04-24 från https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar